اونس جهانی چیست؟

اُنس ( اونس ) طلا چیست؟

حتماً تا به حال کلمه اونس یا اُنس طلا (به انگلیسی ounce می‏‌شود.) به گوشتان خورده است به خصوص در بسیاری از سایت‌ها که قیمت طلا و سکه را می‌گذارند، قیمتِ اُنسِ طلا هم باید به چشمتان خورده باشد؛

قیمت انس طلا غالباً به دلار است. در سایت‌هایی مثل شبکه اطلاع رسانی طلا ، سکه و ارز و تریدینگ ویو (Tradingview) می‌توانید قیمت اُنسِ جهانی طلا را به همراه نمودارهای روند آن مشاهده نمایید.

اما دقیقاً منظور از انس طلا چیست؟! خوب است شما هم با برخی از اصطلاحات طلافروشان و بازاریان آشنا شوید، به خصوص زمانی که قصد خرید مصنوعات طلا یا سکه را دارید. با ما همراه باشید، انس و سپس اصطلاح انس طلا و موضوعات مربوط به آن را توضیح می‌دهیم.

اونس چیست؟

اونس، واحد اندازه‌گیری وزن است که برای فلزات گرانبها و نیز برای سایر اجسام به کار می‌رود و آن را با نماد oz1 نشان می‌دهند. معمولی در اوزان بین الملی برابر است با یک شانزدهم پوند یا ۴۰۰ ارزن که در سیستم متریک مساوی می‌شود با ۲۸.۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم.

انس در آمریکا بسیار رایج است به گونه‌ای که خرید و فروش طلا بین مردم معمولی جامعه براساس واحد وزن انس صورت می‌گیرد.  امّا در کشور بریتانیا استفاده رسمی از آن در سال ۲۰۰۰ به پایان رسیده است. همانطور که بیان شد واحد انس برای فلزات گران قیمتی مانند طلا، نقره، پلاتین، رودیم و پالادیم نیز استفاده می‌شود.

واحد انس که برای طلا در معاملات استفاده می‌شود؛ معادل ۳۱.۱۰۳۴۳ گرم است. جالب است بدانید که واحد انس همچنین در دستگاه‌ها و کشورهای مختلف، متفاوت است، به این دلیل مراقب باشید که واحد انس را برای چه اجسامی و نیز در کجا به کار می‌برید. در زیر به مواردی از انس اشاره می‌کنیم:

  • انس ماریا ترزا که معادل ۲۸.۰۶۶۸ گرم است.
  • انس اسپانیایی که معادل ۲۸.۷۵ گرم است.
  • متریک چینی که معادل ۵۰ گرم است.
  • انس متریک هلندی که معادل ۱۰۰ گرم است.
  • انس تراوا یا تروی که معادل ۳۱.۱۰۳۴۳ گرم است. ( این همان واحدی هست که برای طلا به کار می‌برند.) انس تراوا یکی از یکاهای اندازه گیری در روم باستان بوده که برگرفته از پول این کشور است.

 

بیشتر بدانید : طلای آبشده چیست؟

اصطلاح اونسِ طلا

اصطلاح یک انس طلا به‌ معنی قیمت دلاری یک تکه طلا (ساچمه مانند یا هر شکل دیگر) با وزن یک انس و با خلوص ۹۹.۹۹٪ ( ۲۴ عیار ) می‌باشد. بنابراین انس طلا شامل ۲ ویژگی شاخص است:

  1.  وزن آن برابر گرم ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ = oz1  باشد. این وزن برای طلا در تمامی دستگاه‌ها یکسان هست.
  2. عیار آن باید ۲۴ باشد. به عبارت دیگر خلوص آن ۹۹.۹ درصد می‌باشد.

اونس جهانی و محاسبه حباب مثبت و منفی طلا

همانطور که گفتیم قیمت یک مثقال طلای جهانی با توجه به فرمول‌هایی که پیشتر گفتیم از روی انس جهانی حساب می‌شود. اما نکته‌ی مهم این است، در بازار طلای ایران و کسانی که در این بازار کار می‌کنند، با قیمت تثبیت شده در کشور، معاملات خودشان را انجام می‌دهند.

این قیمت به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین عرضه و تقاضا بستگی دارد و کمتر به انس جهانی وابسته است امّا بی تاثیر هم نیست. در نتیجه دو قیمت متفاوت برای مثقال طلا در بازار طلای ایران هست که یکی از آن با فرمول‌های گفته شده محاسبه می‌شود که همان مثقال طلای جهانی است و دیگری قیمت مثقال طلاییست که با توجه به شرایط اقتصادی و تورم‌ها تعیین می‌شود.

حال اگر قیمت مثقالی که طلا فروشان، در تابلوی قیمت خود قرار می‌دهند از قیمت مثقال جهانی که همان آبشده جهانی است  ارزان تر بود، اصطلاحاً می‌گویند قیمت طلا حباب منفی دارد. این بدان معناست که قیمت طلا در ایران ارزانتر از جاهای دیگر دنیاست و ممکن است قیمت طلا در ایران گران شود تا با قیمت مثقال جهانی برابری کند.

به همین خاطر افراد بیشتری در این شرایط برای سرمایه‌گذاری، طلا می‌خرند. اما اگر قیمت مثقال طلایی طلافروشان با آن معاملات خود را انجام می‌دادند از قیمت مثقال جهانی بیشتر بود، می‌گویند طلا حباب مثبت دارد.

که یعنی ممکن است قیمت طلا ارزان شود تا با قیمت مثقال جهانی برابر شود.» به طور کلی حباب منفی در مثقال طلا خیلی به ندرت در ایران اتفاق می‌افتد امّا حباب مثبت بیشتر است. نکته مهم و قابل توجه این است که هرچقدر این حباب مثبت کمتر و به صفر نزدیک شود، می‌توان با خیال آسوده‌تری طلا خرید.

 

مجموعه ی طلای آساگلد دارای 20 سال سابقه کار در زمینه ی طلا و جواهر دارنده ی  پروانه کسب سازندگی و فروشندگی طلا از اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان میباشد. آساگلد معتبرترین، باسابقه ترین و پیشرفته ترین اتاق معاملات طلا آبشده در کشور می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.